poniedziałek, 12 stycznia 2015

Junak 123 - sposób użycia.



Przejrzałem Forum Junaka i pozbierałem najważniejsze wiadomości na temat naszego bohatera. Zanim odbierzesz Junaka zapisz wszystko na kartce.
Proponuję tak...





Jeśli uważasz treść za wartościową przelej 1 PLN na konto nowej wyprawy lub na piwo :) Pozdrawiam
22 1140 2004 0000 3502 5595 2846








Obejrzyj go sobie dokładnie zanim go ostatecznie odbierzesz. 
Obmacaj plastiki czy nic się nie rusza. 
Przejrzyj kable i kostki czy wszystkie są pospinane.
Ściągnij kanapę.
Sprawdź wszystkie światła czy działają.
Sprawdź poziom oleju i płynu hamulcowego.
Odpal motocykl. Posłuchaj jak pracuje silnik i czy nie gaśnie.
Może "pozwolą" (a czemu by nie!?) przejechać ci się kawałek. Pozmieniaj trochę biegi z N na 1 i na 2. Zahamuj przednim hamulcem, zahamuj tylnym. I jak wszystko gra i buczy, odbierz swoje moto i rozpocznij docieranie zgodnie z książką.
W moim Junaczku zaraz po wyjechaniu padł elektroniczny regulator napięcia, został wymieniony i już do końca nie sprawiał problemów.  



Docieranie:

 Na początku sam jeździłem prawie jak skuter, ale po pierwszy przeglądzie mechanik powiedział abym jeździł normalnie tylko bez dożynania. I ot tego momentu już nie patrzałem na licznik tylko leciał jak była potrzeba, ale oczywiście bez piłowania, na ucho silnik dotarł się po przejechaniu 5 tyś/km zaczął przyjemnie mruczeć.



Ssanie: 

dźwignia do góry-ssanie włączone; dźwignia na środku – pół ssanie; dźwignia na dole-ssanie wyłączone. Na zimnym silniku w okresie wiosenno jesiennym włączasz pełne ssanie, odpalasz dodając lekko gazu, w tym momencie, jeśli nie będziesz trzymał lekko przekręconej manetki silnik gaśnie prawie natychmiast, gdyz ma prawie całkowicie przymknięty dopływ powietrza i dławi się paliwem, którego wtedy zasysa bardzo dużo. Po uruchomieniu trzeba chwilkę poczekać powoli redukując ssanie i odpuszczając gaz. Jak sie silnik rozgrzeje to obroty powinny się ustabilizować i mieścić w granicach 1000/1200 obr/min. Latem ssania nie używałem.


Ciśnienie w oponach:

W Junaku 123 i 121 powinno być z przodu 1, 75 atm z tyłu 2, 00 atm
Jak jesteś ciężki ładuj 1, 90 na przód i 2, 25 na tył.
Lepiej nie przeholowywać ani w jedną ani w drugą stronę, bo pogarszają się właściwości jezdne motocykla.



Łańcuch:

Niestety Junak 123 posiada w większości tani łańcuch o sygnaturze 428, który co 200km jest z 1cm dłuższy. Ja swojego nie wymieniłem i zużyłem do końca, starczył, na 9 tys, km.
Ze skąpstwa założyłem nowy teki sam kosztował 35 zł.
Kolega z forum junaka Bastek poleca RK 428H bezoringowy wzmocniony 108 ogniw.



Odstęp między elektrodami świecy:

Prawidłowy odstęp między elektrodami świecy zapłonowej powinien wynosić 0,4 - 0,6 mm.



Opony do Junaka 123:

Koledzy z forum polecają Metzeler ME 22 3.00-18 na przód i Continental ContiGo 110/80-17 na tył. 
Ja jeździłem do końca na fabrycznych, przejechałem na nich ponad 13 tyś, km.



Klocki hamulcowe:

Nie wymieniałem przez cały czas użytkowania, koledzy z forum polecają przód jak i tył FA197 lub FA165 w wersji zwykłej lub HH.



Olej do silnika:

Castrol 10w50 Power racing, półsyntetyk Castrol 10w40, lub Motul 5100 10w40. Ogólnie rzecz biorąc do tego typu silników zalecane są oleje 10w40. Producenta możecie wybrać sami. Jak wlejecie lepszy np 10w50 ful syntetyk na pewno mu nie zaszkodzicie.



Zawory:

Trzeba pamiętać, że jest to rozrząd typu OHC, górnozaworowy z wałkiem w głowicy, regulacja odbywa się poprzez otwory regulacyjne w głowicy silnika, bez ściągania pokrywy głowicy, na zimnym silniku. Luzy po rozgrzaniu silnika zmniejszają się nieznacznie.
Luz na ssącym ustawiamy na 0,07 mm na wydechowym 0,1 mm.
Aby dostać się do filtra powietrza należy ściągnąć prawy boczek, następnie zdjęć pokrywę filtra.

Autor 185 cm wzrostu na Junaku 123.